Om Vinterkragen Kunsthåndværk

Fotograf Erica Wyrdling

Elva Isaksen Spenner, Født 1985.

Jeg er uddannet Børnebibliotekar (2016) og Waldorfpædagog (2020) og arbejder til daglig som pædagog i en Waldorfbørnehave, hvor jeg blandt andet står for eventyrfortælling. Jeg laver kunsthåndværk under navnet, Vinterkragen. Jeg bevæger mig især indenfor tegning/illustration, akvarel og dukkemageri (syet og nålefiltet).

Fotograf Else Isaksen.

Navnet Vinterkragen har jeg valgt med ønsket om at sammenflette to ord som for mig personligt giver en samlet eventyrlig betydning:

Vinter symboliserer for mig en magisk og kontrastfyldt æstetik, som kan fremkomme gennem vinterlandskabets frostklare melankolske verden af iskrystallisk forunderlighed, alt imens dagen bliver mørkere. Samtidig kan vinteren betragtes som en tid, hvor man som menneske er indadvendte, hvor vi oplader og kigger indad. Her kan man som menneske reflektere over de indtryk sommeren gav os, og vi kan herigennem tænde et indre lys i årets mørkeste tid. Navnet skaber derved både en kontrast og sammenhæng mellem lys og mørke.

I folkeeventyr og folkeviser har ravnen ofte haft stor betydning som et magisk og viist dyr. Kragen er en alm. kendt fugl i Danmark, som der måske ikke lægges meget mærke til skønt kragen også er en klog fugl. Jeg ser kragen som symbol for noget jordbundent og sædvanligt. Således ønsker jeg at tilføre små hverdagsundere finurlighed og magi gennem dette navn. Hvor det som synes skjult og tilsyneladende uden betydning, kan få et forunderligt magisk stråleskær.

På forsiden af dette website, kan solhjulet som symbol desuden anes. For mig symboliserer det solen, de fire årstider(årshjulet/årstidernes cyklus) og de fire elementer. Der er blandt andet gjort arkæologiske fund af solhjulet som amulet fra den yngre bronzealder ca. 800-600 f. Kr.

Malet af Elva Spenner.

Om temaer og materialer

I mit kunstneriske arbejde afprøver jeg et væld af kunsthåndværk. Det jeg hovedsageligt fokuserer på er medierne akvarelmaleri, tegning/illustration, nålefiltning og dukkemageri. Særligt i mine tidlige år har jeg arbejdet med gråskalaer med blyant som hovedmedie. Nu eksperimenterer jeg i højere grad med farvenuancer og kontraster herimellem.

Mit gennemgående tema kredser om naturen som levende og magisk. Her kan nævnes mytologiske væsener, folkekultur; sagn, viser og eventyr der illustrerer magiske og fantasifulde verdener og fortællinger med rødder langt tilbage. Også den nordiske natur er jeg fascineret af som fx. vesterhavets vildhed og hede med klitter og lyng, hvor jeg er opvokset, samt de dybe eventyrlige skove i Norge, der synes at henhviske sagn om trolde, ellepiger -og huldrenes tillokkende skikkelser.

Jeg er optaget af narrativer; fortællingen. Man møder disse fortællinger over det hele. Fortællingen i sin ældgamle mundtlige form rundt om bålet, i litteratur, i film, i kunst, i sang og musik – samt i livsfortællinger og hverdagsoplevelser. Jeg er fascineret og inspireret af den mundtlige fortællekultur især, både i folkeeventyr og i nordiske sangskat der findes i blandt andet folkeviser, ligesom jeg har en alsidig kulturel interesse for forskellige naturreligioner/spirituelle retninger.

Jeg er særligt interesseret i at formidle narrativer om noget skjult, mystisk, hengemt og hemmeligt, som man må kigge dybere efter, for at finde nøglen til.

Tegnet af Elva Spenner

Kunstnerisk baggrund:

2016-2020 Rudolf Steiner Seminariet Charlottenlund. En 3-årig kunstnerisk fuldtidsuddannelse med indblik i : Dukkemageri, Marionetdukketeater, akvarelmaleri, farvelære. Træsnitning, Forskellige filtemetoder til filtning af dukker og dyr: Vådfiltning, nålefiltning og vikling, stenfiltning. Plantefarvning af garn og silke, pileflet, bevægelige illustrationer, mundtlig eventyrfortælling, japansk bogindbinding og modellering af ler. Kunstnerisk undervisning af Tine Barfod (Akvarelmaleri og farvelære), Susanne Juhl-Nielsen (Træsnitning, sløjd, Japansk bogbinding, dukkemageri og bevægelige illustrationer), Charlotte Helles (dukkemageri og filtning), Birgitte Bennekou (Dukkemageri og pileflet) og Elisabeth Halkier-Nielsen (Bevægelseskunst).

2019-2020 Vejledning til Eventyrlig papirfoldning og dukkemageri af Cecilie Skatvedt Dinesen.

2018 Dagskursus i Eventyrlig papirfoldning, Bonsai Institut.

2015 Ugekursus i Kalligrafi af underviser Orio Miró Genovart og Allan Daastrup, Jyderup Højskole. 

2010 Personlig skriftlig vejledning til maleri og tegning af Billedkunstner Ida Andersen Lang.

2005-2006 Et 1,5-årigt tegnekursus på Skolen For Grafisk Design i fotorealistisk tegning, portræt, illustration m.m. af underviser Søren Jensen ( Freelancekunstner og tidligere underviser på Design Skolen Koldning m.m.)

2004-2005 Et års kurser på Odense Fagskole i hhv. animations- og tegneserielinjen (et halvt år) & Designlinien (et halvt år indeholdt lampedesign, teaterdesign, smykkedesign, tøjdesign m.m) Undervisning af forskellige Kunsthåndværkere.

2003-2004 Et års kursus på Skals Håndarbejdsskole i klassisk tegning af Kunstner Ulrich Rössing.

Tegnet af Elva Spenner.

Tidligere udstillinger, 2008-2010: 

Byart Kunstgalleri, Odense.

Valby Kulturhus.

Kærnehuset – Vegetarisk Spisested.

Huset Magstræde, Kbh.

Café Bar2k, Kbh.

Værkstedsgalleriet, Hårslev, Fyn.

Morud Kunstdage, Langesø Fyn.

Fotograf Martin Tørnby