Eventyrfortælling / Dukketeater

I mit daglige arbejde i en Waldorfbørnehave, står jeg for eventyrfortælling m. dukkeføring til. Det er remseeventyr og korte folkeeventyr.

Uglen i min hånd er lavet af min kollega Maja Lübke, ellers er dyr, dukker og opstillinger lavet af mig.
Min harpe og smukke røde pressede blade.

Bevægeligt billede – Grævlingens forundring.

Dette bevægelige billede fra 2019 er tegnet med farveblyant. Grævlingen kan bevæge sit hoved, og alfen kan vippe frem og tilbage.

Detaljefoto af tegning. En alf kommer ud af træets midte, hvis man skubber til papstrimlen under tegningen.
Detaljefoto af tegningen. Til skygger gør jeg brug af lilla farveblyant.
Detaljefoto. Nogle af svampene er limet på til sidst, for at få en udadgående effekt.

Her ses en skitse tidligt i processen.

Kalavala – Finsk Epos.

Dette akvarelmaleri er gjort ud fra en maler- og kompositionsteknik, hvor man som kunstneren skal tænke på en stemning fra en fortælling mens man bestemmer farveklange der kan skabe denne stemning. Herefter males disse to farveklange i forskellige faste former, som derefter nuanceres på forskellig vis.

Stemningsbilledet jeg tænkte på var scenen i det finske national epos Kalevala, hvor vindens jomfru gøres drægtig med hav og blæst, og hvor en Vildand bygger redde på hendes knæ. Her udklækker æggene, og sol og måne kommer ud herfra. I den gravide mave gøres en skjald, klar til at fødes.

Dette er den færdige udgave, hvor jeg også har brugt lidt akrylmaling til hvid og guld.

En maleproces – Havfruer i en verden af grønt.

Dette er et maleri fra 2019, hvor jeg brugte en teknik, hvor man ikke har udtænkt sit motiv fra start. Maleriet starter med at være nonfigurativt. Farvevalg og former kommer først, og motivet til sidst. Dette maleri blev fyldt med havfruer, og et hult træ foroven ud fra en stemning af farven grøn.

Detaljefoto af maleri. Her ses især to havfruer/undiner.
Detaljefoto af maleriet. Her ses tre havfruer/undiner.
Dette er det færdige maleri. Farverne er lidt kraftigere i virkeligheden.